Sul on probleemid? Tee oma probleemidele audit

Kujuta ette, kuidas sa üritad keskenduda olulisele ülesandele, aga sa ei suuda, sest tegemist on kogu aeg liiga palju. Üks asi ajab teist taga, sa püüad kõigega korraga toime tulla ning lõpuks ei saa mitte midagi tehtud. Selle asemel tunned end hoopis kogu aeg stressis olevat, mistõttu hakkavad tasapisi kõik asjad elus negatiivses valguses paistma.

“Sääsk telgis” viitab metafooriliselt olukorrale, kus sa püüad telgis uinuda, aga ei suuda, sest sääsk piniseb kuskil. Kuna aga telgis on pime ja sa ei saa pinisemist lõpetada, hakkab see sind üha rohkem närvi ajama. Mingil hetkel jõuad sa olukorda, kus sa ei ole vihane ainult sääse peale, vaid sulle hakkab tunduma, et kogu elu on halb ja mõttetu. Siiski, piisaks vaid mahalöödud sääsest, et kogu pilt jällegi paremaks muutuks.

Kõikide inimeste elus on probleemid

Psühholoogid ütlevad, et iga inimese elus on 3-4 suuremat “probleemset pähklit”, mida pureda. Ja üllatus, üllatus – kui üks nendest peaks lahenema, ei lähe kaua, et uus asemele tekiks.

Lisaks suurtele väljakutsetele on meie elus ka palju igapäevaseid jooksvaid muresid, mis meid aeg-ajalt rütmist välja löövad. Need on olemas, kuid kuna enamuse meie tähelepanust saavad suured probleemid, võibki juhtuda, et ühel hetkel on elus suur segadus, mida me ei suuda enam lahti harutada – otsi on lihtsalt liiga palju. Sellises olukorras tunneme üha enam, kuidas elu meid energiast tühjaks imeb. Kuidas sellises suures ja ülekäte läinud sasipuntras toime tulla?

Probleemide inventuur

Esimese asjana oleks vaja saada ülevaade kõikidest häirivatest asjadest. Selleks võta üks paberileht ja hakka neid lihtsalt üles kirjutama (püüa kokku saada vähemalt 50 häirivat asja):
a) Asjad, mis häirivad mind Kodus
b) Asjad, mis häirivad mind Tööl
c) Asjad, mis häirivad mind Inimeste juures (sh elukaaslane)
d) Asjad, mis häirivad mind Iseenda juures.

Nüüd, mil sul on ülevaade kõikidest häirivatest asjadest olemas, saad edasi liikuda nende objektiivse hindamisega.
1) Tee märge “K” (Kohe) kõikidele nendele asjadele, mis on kergesti kõrvaldatavad (lahendatavad), kui sa natukene nendele oma aega pühendaksid (a la tilkuv kraan kodus, sassis laud töö juures). Siia kategooriasse lähevad asjad, mida saaksid soovi korral 1 nädala jooksul lahendada.

2) Tee märge “V” (Võimalik) kõikidele nendele asjadele, mis on iseenesest küll võimalik ära lahendada ja probleem kõrvaldada, kuid see ei toimu nii lihtsalt. Näiteks vajad sa kellegi nõusolekut või vajad sa selleks raha, mida sul hetkel ei ole. Siia kuuluvad asjad, mida saaksid soovi korral lähima 3 kuu jooksul muuta.

3) Tee märge “EI” (Ei ole võimalik) kõikidele nendele asjadele, mis ei ole kuidagi sinu poolt muudetav ja parandatav isegi juhul, kui sa seda väga tahaksid. Näiteks ei saa sa muuta oma välimust, sa ei saa muuta seda, kuidas su ülemus käitub või seda, missugune palgapoliitika sinu firmas on. Liigita siia kategooriasse asjad, mida sa ei saa ka parima tahtmise puhul 6 kuu jooksul muuta.

Asu tegutsema

Leia nüüd kõige lihtsamad asjad oma nimekirjast ja püüa järgmise nädala jooksul neist nii palju kui võimalik ära lahendada. Usun, et sa imestad isegi, kui palju energiat sul peale seda alles jääb. See annab sulle lisajõudu ja täiendavat aega, mida saad kasutada suuremate asjade lahendamiseks.

Teise sammuna võtagi ette asjad, mida saaksid pingutades lähima 3 kuu jooksul muuta. Analüüsi need läbi ja tee konkreetne tegevusplaan, mida ja kuidas sa seda teha kavatsed. Ja siis lihtsalt astu esimene kõige väiksem samm selle muutuse suunas.

Sama oluline, nagu tegutsemine, on ka lahtilaskmine. Seepärast on oluline leida nimekirjast asjad, mida sa muuta ei saa ja nendele ausa pilguga otsa vaadata. Anna endale aru, et sa ei saa siin niikuinii mitte midagi teha (isegi kui sa väga väga seda tahaksid), mistõttu ei ole mõtet nende pärast ka muretseda ja end halvasti tunda (kuigi see ei ole väga lihtne). Püüa lasta neil asjadel lihtsalt olla – neid aktsepteerida, sest sinu vastupanu neile on mõttetu energia raiskamine.

Selline probleemide audit aitab aimu saada, missugused meie tegelikud probleemid on ja missugused on pelgalt pinnavirvendused. Pinnavirvendused mõjutavad meid küll igapäevaselt, kuid nende elimineerimine ei võta üldjuhul väga palju aega ning energiat, mistõttu tasub need kohe ära teha. See on sarnane olukorrale telgis, kus lõpuks õnnestub pinisev sääsk maha lüüa – üks väike muudatus ja kogu eesolev elu (öö) tundub palju rahulikum ning meeldivam.

Üks kommentaar

  1. Kindlasti võitlevad selle probleemiga. Täname artiklit!

Lisa kommentaar

Your email address will not be published. Required fields are marked *