Kas sa kasutad avatud või suletud juhtimist? Vol 3
See on jätkuartikkel artiklitele “Kas sa kasutad avatud või suletud juhtimist?” ja “Kas sa kasutad avatud või suletud juhtmist? Vol 2”
Eelmises kahes artiklis kirjutasin kahest hirmust, millega paljud juhid oma töös hädas on – hirm häbisse jääda ja hirm alaväärsuse ees. Kolmas artikkel räägib hirmust oma tööst ilma jääda.
Hirm tööst / ärist ilma jääda
Kuna raamat on kirjutatud eelkõige müügi, mitte juhtimise kontekstis, on kolmandat hirmu ka kõige keerulisem otse juhtimisse üle kanda. Siiski ei ole see võimatu.
Kolmas hirm – hirm tööst / ärist ilma jääda – keskendub ebakindlusele, mis tekib paljudes müügispetsialistides situatsioonides, kus ta peab valima, kas “pressida” või “järele” anda. Kuna iga müügimehe lõppeesmärk on muidugi müüki suurendada, ütlevad tema instinktid alati “pressi peale”, kuid samas võib pikas perspektiivis hoopiski edukamaks strateegiaks osutuda “järele andmine”. See kõlab küll vastuolulisena, aga kuna eesmärk on taaskord suhete arendamine ning usalduse kasvatamine, võibki järele andmine (tagasi tõmbamine) pikaajaliselt edukam strateegia olla.
Täpselt sama võib öelda ka juhtimise kohta – kui juht kogu aeg peale pressib (nõuab) ja mitte kunagi järele ei anna, võib see ajas töötajate efektiivsust hoopiski langetama hakata. Ka juhi eesmärk on arendada oma meeskonnaga suhteid ja suurendada usaldust, mitte neid lihtsalt sidruni kombel tühjaks pigistada.
Missugune oleks siis lahendus selle hirmuga toime tulemiseks?
a) Ole valmis tegelema ohtudega – see tähendab juhi poolset valmisolekut kõik “ruumis olevad elevandid” üheskoos ära süüa. Paljud juhid valivad oma töös probleemide vältimise tee – nad teavad õhus olevaid probleeme, meeskonnas olevaid pingeid ning inimeste rahulolematuse põhjuseid (millest nii mõnigi võib olla seotud juhi endaga), aga ei pööra neile tähelepanu. Just sellest tuleb aga oma töös alustada, sest seni kuni õhk ei ole meeskonnas puhas ning sisekliima usaldusväärne, selge ning läbipaistev, ei ole võimalik meeskonnal ühistele eesmärkidele pühenduda.
Miks siis juhid ei taha sellega tegeleda? Siin ongi nende hirm oma “töö” kaotada. Tegelikult tähendab see muidugi kontrolli kaotamist, aga võim ja kontroll ongi paljude juhtide (eelkõige nõrkade juhtide) ainukeseks tööriistaks. Nad pelgavad probleemidega tegelema hakates, et nad ei tule sellega toime, sest neil pole vastuseid ja nad ei oska teistmoodi käituda. Seetõttu valivad nad “vaikimise” ja probleemide ignoreerimise, tagades sellega vähemalt, et töö saab tehtud – keegi küsimusi esitada ei julge ja kõik käivad vaikselt oma tööd tegemas. Kõrvalt vaadates (juhi enda ülemuse poolt) paistab justkui kõik toimivat, aga tegelikult meeskond “käärib” – usaldust ei ole, dialoogi ei ole, koostööd ei ole.
b) Ole aus – aus olemine peaks alguse saama aususest iseenda vastu. Paljud inimesed ei taha isegi endasse vaadata, sest nad leiaksid sealt eest terve hulga valesid – äkki neile ei meeldi nende töö, äkki neile ei meeldi nende suhe, äkki nad ei ole rahul oma eluga jms. Sellises olukorras paistab ka targem olevat sellega mitte tegelda ja lihtsalt keskenduda igapäevasele elule.
Juhina on järgmine aususe tasand aus olemine oma meeskonna ja meeskonnaliikmetega. See tähendab sõbralikult ja hoolivalt asjadest rääkimine nii nagu asjad tegelikult on. Kui meil läheb hästi, siis kiida ja tunnusta, tõsta inimesi esile, räägi nende võitudest ja pingutustest. Kui meil läheb aga halvasti või meil on probleemid, tuleb ka nendest rääkida sõbralikult ja avatult. Kui meeskonnakultuur ei ole positiivne, tuleb sellest oma inimestega rääkida. Kui kellegi käitumine meeskonnas teeb sulle või teistele muret, tuleb sellest rääkida.
Aus olemine tähendab aus olemist. See ei tähenda oma võimu kasutamist, vaid ehe ja audentne olemist, tagamaks selgus meeskonnas ning ühine pühendumine.
c) Ole valmis oma võitudest loobuma – nagu eespool kirjutatud, on paljud juhid hädas oma ebakindlusega, mille peitmiseks on neil vaja alati tõestada, et nemad on parimad. See viibki suurte ambitsioonideni, ja mitte ainult karjäärilises tähenduses, vaid ka meeskonna sees – juht tahab näidata kogu aeg, kui edukas tema on. Alternatiiviks sellele oleks aga mõnikord lausa enda võitude ända andmine oma tiimile või mõnele konkreetsele inimesele tõstmaks teda esile ja motiveerides teda seeläbi. Nagu öeldakse, tekib sünergia ainult juhul kui 1+1 ei võrdu 2, aga näiteks 3. See on aga tavaloogika vastane. Samamoodi on tavaloogika vastane see, et ma peaksin juhina oma edust mõnikord loobuma, et keegi teine saaks seda, mida tema vajab.
d) Toeta, mitte ära “juhi” – sinu meeskond ei vaja juhti, vaid kedagi, kes aitab neil edukas olla. Seetõttu ei ole sul vaja juhina pidevalt mõelda sellele, kuidas inimesi juhtida, vaid ainult sellele, kuidas aidata neil edukas olla. Kui inimesed tunnevad, et nad on sinu meeskonnas edukad, on nad ka motiveeritud nii oma kui ühiste eesmärkide nimel pingutama.
Mitte-juhtimist aitavad praktiseerida kõik eespool kirjeldatud “haavatava juhi” praktikad. Olla ehe juht ja mitte-juhtimine tähendab teiste inimeste, nende huvide, vajaduste ja õnne ettepoole seadmine iseendast. Jah, sa ei pea seda tegema enda arvelt, aga kuni sa oled endaga heas kontaktis ja sa oled ületanud eespool nimetatud hirmud, ei tunnegi sa enam mitte-juhtides, et teed seda enda arvelt.
Müügi / juhtimise “closing” vs avamine
Kogu eespool kirjeldatud tehnikate valguses tekib küsimus, kumb on müügis ja juhtimises olulisem ning efektiivsem – kas müügi sulgemine (closing) või hoopis avamine? Closingust räägitakse väga palju kui millestki, ilma milleta ei saa edukat müüki teha. Closing annab energia ning surve, et tehing saaks lukku löödud. Kogu eelneva valguses tekib aga küsimus, kas mitte müügi avamine – iseenda avamine inimesena -, ei aita müüki palju sujuvamalt ning loomulikumal viisil teha?
Ja sama kehtib ka juhtimise kohta. Kuni juhid mängivad juhte, võitlevad oma sisemiste hirmudega ning püüavad ise edukad olla, ei ulatu nende tähelepanu meeskondadele ja sealsetele inimestele, kes tegelikult aitavad juhil edukad olla. Seetõttu ära püüa ka juhtimises “tehingut closida” nõudes, käskides ja kontrollides, vaid hakka üha enam avanema iseendale, näita üha enam oma tõelist palet välja ja ole oma töös üha ehedam, ausam ning autentsem, ning su töö ja tulemused võib sind üllatada.
NB! Loe siit ka eelmiste hirmude kohta:
KOHTUME LÄHENEVAL JUHTIMISKOOLITUSEL
23. mail toimub populaarne juhtimiskoolitus "Tunnustav juhtimine", mis aitab juhil
juhtimisega seotud väljakutseid ületada - motiveerimine, tagasidestamine, delegeerimine jpm.
Koolituselt saad meeskonna motiveerimiseks praktilise 7-osalise tööriistakasti,
mis aitab suurendada töötajate pühendumust ja lihtsustab juhi eesmärkide saavutamist.
Uuri lisa ja registreeri soodushinnaga 299 eur (tavahind 349 eur).
NB! Koolitusele kehtib 100% Raha Tagasi Garantii - kui ei meeldi, saad raha tagasi.