Kas Sa oled liiga enesekindel juht?

Kuigi teadlased usuvad, et enesekindlus on iga juhi jaoks väga vajalik sisemine omadus, mis aitab kultiveerida tähenduslikku ning õnnelikku meeskonda (ka inimestena tõmbab meid enesekindlate liidrite poole), on enesekindluse ning ülbuse vahel õhkõrn piir. Nimelt kurdavad paljud töötajad just juhtide poolse vähese suhtluse, pideva kriitika ning ennasttäis oleku üle. Samal ajal ei pruugi juhid ise midagi halba aimata – nad lihtsalt ei teadvusta, kuidas nad oma alluvatele näivad. Seetõttu kinnitavad ka uuringud, et “heast juhist” “suurepärase juhini” jõudmiseks on vaja leida tasakaal nn professionaalse enesekindluse ja personaalse alandlikkuse vahel. Kuidas seda aga saavutada?

Enne sellele küsimusele vastuse leidmist vaatame läbi Martin Babineci uurimustööl põhinevad tüüpilised käitumismustrid, mis paljud juhid enesekindlast hoopis ülbeks ja enesekeskseks muudavad:

  • Sa üritad tihti jutuajamistes oma saavutused teatavaks teha;
  • Sind ei huvita teiste arvamus, sest usud salaja, et tead kõigele ju ise vastuseid;
  • Sa ei väljenda mingit huvi oma töökaaslaste ja inimeste vastu, kellega suhtled;
  • Sa lood tutvusi eelkõige oma isiklike vajaduste tarvis;
  • Sa kohtled madalama tasandi töötajaid erinevalt enda tasandi omadest

Kuidas aga olla siis juhina veidike “alandlikum”?

Tony Schwartz on New York Times’is välja toonud vägagi väärtusliku definitsiooni alandlikkuse kohta:

“Ehe alandlikkus ei ole otseselt seotud sinu nõrkuse või ebakindlusega. Tegelikult osutab alandlikkus võimele näha teiste tugevusi, austada teiste arvamusi ning loobuda oma välist tähelepanu nõudvast identiteedist sisemise rahulolu kasuks

Courtney Seiter viitab näiteks oma artiklis ‘Eduka juhi saladused‘ neljale viisile, kuidas olla piisavalt enesekindel, aga samal ajal ka sõbralikult alandlik juht:

1. Tunnista endale ja teistele seda, et sa ei tea alati kõiki vastuseid

Harvard Business Review väidab, et kui juhid näitavad tihedamini välja, et neil puudub vastus igale küsimusele, loob see töötajatele soodsa võimaluse pakkuda ise lahendusi. See aitab tekitada meeskonnas positiivset vastastikust sõltuvust, kus töötajad saavad üksteise peale loota, kui keegi tööga või probleemse ülesandega hädas on. Teisalt arendab see omakorda ka töötajate probleemi lahendamise võimekust ning kaasab neid otsuste langetamise protsessi, et ka nemad end tähtsana ning vajalikuna tunneksid.

2. Praktiseeri “andmist” käsutamise asemel

Tähtis on vaadata oma positsiooni kui võimalust oma töötajatele midagi pakkuda (nendele midagi anda) ja hea eeskuju olla. Selle asemel, et mängida ego mänge, kus juht on boss ja teised alluvad, võib küsida endalt, mida mina saaksin teiste jaoks ära teha? Kuidas mina juhina saaksin alluvate igapäevast rutiini veidigi elavdada või tööpaika mugavamaks ja sõbralikumaks kohaks muuta?

Järgnev illustratsioon nimelt annab hea võrdluspildi domineeriva ning andva juhi  kohta.

Kas sina oled liiga enesekindel juht?

3. Jaga oma meeskonnaga oma ebaõnnestumisi

Kui juhid näitavad end oma inimlikust küljest, siis on alluvatel nendega palju kergem resoneeruda ning julgem probleemide ilmnemisel ka juttu alustada. Pealegi on haavatavuse ülesnäitamine üks suurimaid enesearengu nippe ning võimsamaid viise, kuidas olla alandlik ning seeläbi lubada oma kaitsemüürid purustada ja teistele inimestele võimalus anda.

4. Muuda oma vaadet minu heaolult meie heaolule

Kui võtta juhina tähelepanu iseendalt ning suunata see ühtsele tervikule ehk meeskonnale, siis tajub ka juht edukana mitte ainult ennast, vaid kogu meeskonda. Mõistes seda, kuidas iga lüli meeskonnas lõppprotsessi päriselt mõjutab, õpib juht omakorda iga alluva tööd rohkem hindama ning sellest tulenevalt ka omalt poolt piisavat heaolu tagama.

NB! Ehk võib sul juhina seda artiklit lugedes tekkida mõte, et see on ju elementaarne. Sellisel juhul julgustan kasutada järgmist mõtet: “Kas kõik elementaarne leiab ka minu igapäevases töös elementaarset rakendamist?“. Just läbi teadlike valikute toimub tegelik isiklik areng juhina ja kollektiivne areng meeskonnana.

***

“Tunnustav juhtimine”

18.mail 2016 toimub Motivaatori koolitus juhtidele.
Koolitus on praktilist laadi ja aitab juhil suurendada
töötajate pühendumust ja meeskonda edukamaks muuta.

Lisa kommentaar

Sinu e-postiaadressi ei avaldata. Nõutavad väljad on tähistatud *-ga